Cine este la celălalt capăt al firului?

De câte ori nu vi s-a întâmplat, în relațiile voastre personale sau profesionale să dați vina pe comunicare atunci când nu funcționează ceva? Chiar și specialiștii în comunicare cu experiență cad uneori în capcana de a uita cui se adresează atunci când lansează un mesaj, de dragul unei idei frumoase, al unui buget care trebuie cheltuit, al unor valori care e musai să fie comunicate. Prin mesaj înteleg orice comunicare care are o intenționalitate, care dorește să genereze un efect la destinatar. Înainte de a crea însă efectul, mesajul trebuie să se ancoreze în mintea publicului, să îl înteleagă și să se regasească în ideile transmise.


De ce se întâmplă această defazare între ce comunicăm și ce se înțelege? Pentru că privim totul prin propria lentilă și pentru că este mai ușor să presupunem că cei cărora ne adresăm au același nivel de înțelegere sau de cunoștințe ca noi, aceeași experiență de viață sau aceeași percepție socială. Nimic mai fals.
In cadrul unei frumoase inițiative sociale, am ajuns la un moment dat să vorbesc în fața unor eleve de liceu. Mă dusesem acolo cu gândul să le inspir să îmbrățișeze viața de corporație. Și aveam discursul pregătit: urma să le povestesc despre perspectivele de dezvoltare, accesul la resurse, provocări, networking, avansare în carieră, etc. Doar că, supriză, fetele din fața mea se visau make up artists sau vedete de televiziune iar singurul aspect care le-a trezit interes a fost ce salariu ar putea câștiga dintr-un job ca al meu și cât de mult trebuie să muncești pentru asta. Recunosc că am fost dezarmată, că tot argumentarul meu se baza pe un univers de referință propriu și nu mi-am pus problema că, de cealaltă parte, mesajul meu nu va avea sens, nu își va găsi ecou.
De cele mai multe ori companiile, în strategiile lor de comunicare, își fixează niște obiective arbitrare. Da, există constrângeri de buget, de discurs, de filosofie de brand, de poziționare, etc însă dacă vii cu un mesaj care nu rezonează cu publicul tău țintă, degeaba pui mulți bani în tactici de comunicare. Cercetarea publicului și testarea mesajelor sunt esențiale. Doar așa poți să îți ajustezi comunicarea în funcție de interesele publicului.
Dragoste cu sila nu se poate, degeaba vorbești despre promisiune de brand, aspirații, valori, implicare socială dacă pe clienții tăi îi interesează mai ales prețul sau customer care-ul. Și este vital să răspunzi mai întâi acestor interese și nevoi pentru ca apoi să poți construi o relație bazată și pe alte puncte comune, mai sofisticate.
E mai simplu să ne iluzionăm că facem comunicare și de fapt să rămânem într-un turn de fildeș. Singuri și triști. Oferta este tot mai bogată în mult domenii, comunicarea din ce în ce mai intensă, brandurile tot mai prezente, chiar supra expuse, oamenii au de unde alege și atunci se vor îndrepta spre discursul autentic, în care se regăsesc și mai ales, pe care îl înțeleg și care îi interesează direct.
Așadar, de fiecare dată când vă propuneți să comunicați ceva publicului vostru, asigurați-vă că îl cunoașteți foarte bine și că vorbiți pe limba lui, puneți-vă în papucii lui, pe românește. Descifrarea mesajului se face întotdeauna la celălalt capăt al firului și este important ca pe acest parcurs să se păstreze esența a ceea ce doriți să transmiteți.

Lasă un răspuns

Sidebar: