Conceptul de elevator pitch nu este foarte cunoscut la noi iar termenul este practic intraductibil. El se aplică atât celor care au șansa de a stabili un contact care îi poate duce spre un job interesant pe care și-l doresc, precum și celor care vor să convingă un potențial client sau partener pentru a începe o relație de afaceri.
Ce este de fapt un elevator pitch?
Un elevator pitch reprezintă un discurs foarte scurt, de aproximativ 15-30 de secunde, în care explici cine ești, cu ce te ocupi și ce urmărești, ce job ai vrea să obții sau ce relație de business să începi cu cel căruia te adresezi.
Practic ar trebui să poți pitchui pe cineva în intervalul de timp necesar unui lift să vă ducă la destinație.
Chiar dacă ai calități despre care ai putea vorbi ore întregi, oamenii pe care îi întâlnești în diverse contexte sociale, la seri de networking, la un eveniment sau la o conferință, nu mai au nici timp nici răbdare să te asculte. De aceea să știi cum să construiești un elevator pitch este atât de important. Pare destul de simplu să vorbești despre tine, să îți prezinți abilitățile și experiența, nu-i așa?
Trebuie să știi însă ce anume să spui astfel încât să ieși în evidență într-un timp atât de scurt.
Esențele tari se țin în sticluțe mici
Vorbește scurt și la obiect despre valoarea ta. Prin ce se remarcă afacerea ta, care este valoarea ei? De ce meriți atenția celui din fața ta, în ce constă valoarea pe care i-o poți aduce tu, care sunt calitățile care te recomandă pentru a colabora?
Dă exemple
Pentru a-ți evidenția experiența include în pitchul tău exemple concrete care să arate cum poți să-ți folosești atuurile pentru a îmbunătăți afacerea interlocutorului, ce ai tu de oferit afacerii lui. Vei apărea pregătit, determinat și experimentat.
Poți chiar să faci cercetări asupra companiei respective și să propui soluții cu care ai putea contribui la dezvoltarea acesteia, dacă a-ți demara o colaborare.
Fii concis
Experții susțin că ideal ar fi ca un elevator pitch să aibă 100 până la 200 de cuvinte sau 4-5 propoziții. Secretul este să te gândești la timpul petrecut într-un lift, adică în medie 15-30 de secunde.
Oameni sunt tot mai ocupați și ultimul lucru pe care și-l doresc este să asculte pe cineva vorbind la nesfârșit despre cât este bun sau la ce business minunat s-a gândit el.
Discursul trebuie să fie scurt și la obiect. Apoi, în funcție de ce își dorește interlocutorul să afle, trebuie să fii pregătit să dezvolți.
A personal touch
Trebuie să fii tu însuți, să-ți arăți personalitatea, poți chiar să menționezi un hobby care are legătură sau nu cu munca ta.
Nu uita de follow-up
Vrei să te asiguri că își vor aminti de tine? Un follow-up bun după un elevator pitch solid este un email însoțit de mai multe detalii despre propunerea ta. Poți să-l oferi astfel încât să fie imposibil de refuzat: “Mi-ar face plăcere să vă trimit o scurtă prezentare a propunerii mele dacă sunteți interesat”.
Dar trebuie să te asiguri că prezentarea transmite ce promite pitchul tău. Trebuie să fie profesionist făcută, clară și să demonstreze valoarea pe care ai aduce-o companiei.