Suntem cu toții de acord că trăim vremuri în care este atât de ușor să ții legătura cu ceilalți. Totul este la un apel distanță, la un click distanță, atât de accesibil, oriunde, oricând. Dar cât de consistente sunt aceste relații, atât de accesibile datorită tehnologiei?
Când vine vorba despre networking, se spune că nu este important „ce știi”, ci „pe cine cunoști”.
Dar ce este cu adevărat important este cât de bine îi cunoști pe ceilalți.
Pentru a genera rezultate, networkingul trebuie abordat dintr-o perspectivă personală, având la bază dorința sinceră de a-i cunoaște pe ceilalți. Așa cum nu ezită să menționeze Ivan Misner de fiecare dată când are ocazia: „Trebuie să construiești relații veritabile, nu doar conexiuni”.
Dar cum poți aprofunda relațiile existente, astfel încât să determini anumite persoane să te ajute sau să te recomande pe viitor? Și tehnologia te ajută, dar la celălalt capăt al telefonului sau al click-ului trebuie să existe o persoană, în carne și oase, dornică să afle informații despre tine. Așadar, pe scurt:
- Sună-i pe oamenii cu care te-ai conectat
Știm că astăzi telefonul este folosit mai ales pentru a discuta prin mesaje pe Facebook sau WhatsApp și poate părea demodat să telefonezi cuiva, dar trimiterea unui email sau a unui mesaj nu-ți va aduce aceleași rezultate ca o convorbire reală. Stabilește o întâlnire față în față, dar nu pentru a încerca să vinzi ceva, ci doar pentru a construi o relație.
- Dă-le din când în când un semn și celor care în trecut te-au ajutat sau ți-au oferit anumite referințe
Întreabă-i cum merg lucrurile, încearcă să afli mai multe despre cum au mai evoluat – oamenilor le place să se laude când au succes sau să își spună păsul atunci când întâmpină probleme cu business-ul lor. Și bineînțeles, întreabă-i dacă îi poți ajuta în vreun fel.
- Tu pe cine ai vrea să cunoști anul ăsta?
Fă o listă cu 50 de persoane cu care vrei să intri în contact anul acesta. Include-i pe toți cei care au trimis afaceri către tine în ultimele 12 luni, dar și orice alt contact ai stabilit recent. Trimite-le felicitări cu ocazia viitoarelor sărbători, conectează-te cu ei pe social media și de asemenea, rămâi conectat în orice alt mod crezi că ar fi aproape de felul lor de a comunica.
- La 2 săptămâni după stabilirea contactului, dă-le un telefon și află cum le merge
Dacă sunt clienți mai vechi sau dacă sunt persoane cu care ai mai vorbit, acum este momentul ideal pentru a cere o referință. Dacă sunt contacte noi, stabilește o întâlnire la o cafea doar pentru a afla dacă intenționează să apeleze la serviciile tale.
Și nu uita, cel mai greu nu este să cucerești pe cineva, ci să îl păstrezi lângă tine. Și asta funcționează și în networking.