Să te arăți abordabil la un eveniment nu înseamnă neapărat că ești și accesibil, ci mai degrabă, arată faptul că ești o persoană atractivă și interesantă pentru cei care vor să te cunoască. Iar în networking contează enorm să determini oamenii să vină către tine, iar apoi să stabilești conexiuni cu ei și poate, să construiți o relație de durată.
Scott Ginsberg, autorul cărții „The Power of Approachability” a investit mult timp în cercetarea adevăratului înțeles al termenului „approachability” și al modului în care acesta ne influențează relațiile, punând accent pe faptul că, termenul reprezintă de fapt, o stradă cu două sensuri diferite.
Autorul rezumă în 8 sfaturi modurile în care putem să ne creștem gradul de abordabilitate la un eveniment și astfel, să devenim de neuitat și de ce nu, să ne creem un renume în respectiva industrie.
Fii pregătit să te implici în conversații
Fie că participi la o întâlnire, la un eveniment sau la o petrecere, trebuie să fii pregătit să participi activ la multe conversații. Pentru a evita dialoguri banale, de genul „cum se mai anunță vremea?” trebuie să fii tot timpul pregătit cu o colecție de subiecte de discuție, întrebări sau povești interesante, pe care să le poți împărtăși cu ceilalți într-o conversație.
Concentrează-te asupra punctelor comune de interes ale grupului
Este datoria ta, atunci când întâlnești oameni noi, dar și atunci când vorbești cu cei pe care îi cunoști deja, să descoperi cât mai repede puncte comune de interes ale persoanelor cu care discuți. Acesta este un criteriu elementar în orice conversație sau interacțiune, fiindcă te ajută să stabilești o legătură, să devii mai abordabil și să îi faci pe cei din jur să se simtă confortabil în prezența ta.
Oferă răspunsuri interesante și savuroase
Știu că de-a lungul timpului ai auzit într-o conversație de networking multe întrebări anoste de tipul „cum îți merge?” sau „ce mai faci?”, puse fiindcă nu a fost găsit un alt subiect abordabil în respectiva discuție. Însă atunci când te lovești de astfel de întrebări, nu trebuie să cazi în capcana unui răspuns banal. În loc să spui doar „bine”, poți răspunde, spre exemplu, „grozav, mulțumesc” sau „totul este minunat” sau „mai bine de atât nici nu se putea”. În acel moment, partenerul tău de discuție își va schimba instantaneu atitudinea față de tine, fiind intrigat de răspunsul tău și de cele mai multe ori, va continua dialogul. De ce? Pentru că nimeni nu se așteaptă la un astfel de răspuns. Atunci când oferi un răspuns care arată modul în care tu te simți, împărtășești celorlalți ceva despre tine, iar acest lucru te va face să pari disponibil pentru ei.
Nu sta cu brațele încrucișate
Chiar dacă poate îți este frig, poate ești plictisit sau doar obosit și nu-ți dorești nimic mai mult decât să fii în alt loc, niciodată nu sta cu brațele încrucișate pe parcursul unei conversații de networking. Acest gest te face să pari defensiv, agitat, sceptic, retras, ba chiar te poate arăta drept o persoană care stă și îi judecă pe cei din jurul său. Acest gest reprezintă un mod nonverbal care spune „nu te apropia”. Tu ai aborda pe cineva care transmite acest mesaj? Atunci ai grijă ca în momentele în care simți nevoia să-ți încrucișezi brațele ca un scut în jurul tău, oprește-te, relaxează-te și încearcă să faci altceva cu mâinile.
Oferă diferite opțiuni de comunicare
Prietenii, colegii sau clienții tăi pot prefera să ia legătura cu tine în moduri diferite: față în față, prin e-mail sau la telefon. Adaptează-te la toate stilurile de comunicare și oferă cât de multe căi de contact. Prin intermediul cărților de vizită, semnăturii din e-mail și materialelor de marketing, adu-le la cunoștință că pot lua legătura cu tine în orice mod aleg sau li se potrivește cel mai bine. Poate tu preferi e-mail-ul, dar trebuie să știi că este mai important să poți oferi celeilalte persoane metoda prin care ea se simte cel mai confortabil să te contacteze. Nu e nimic mai enervant pentru o „persoană a telefonului” decât să descopere că nu poate lua legătura cu tine decât dacă îți trimite un e-mail.
Ai întotdeauna cărți de vizită la tine
Nu uita acest aspect important: ai grijă să ai mereu cărți de vizită la tine, fiindcă în networking este potrivit orice moment sau orice loc să le oferi și nu știi niciodată cu cine te poți întâlni.
Învinge-ți frica
Poate de multe ori îți spui „sigur nu vor fi interesați de mine” sau „mă voi face de râs dacă îi abordez”. Teama reprezintă principalul motiv pentru care oamenii evită să înceapă o conversație de networking.
Fie că vorbim despre frica de respingere, frica de a nu te simți în largul tău sau frica de a arăta stupid în fața celorlalți, află că exercițiul, te va ajuta să depășești orice astfel de temere. Cu cât vei fi tu cel care inițiază o conversație, cu atât vei deveni mai priceput în a-ți învinge temerile. Așa că fii tu primul care se prezintă și asumându-ți un rol activ, fiindcă te va ajuta să îți dezvolți aptitudinile și să îți diminuezi șansele de respingere.
Poartă badge-ul care îți este oferit la eveniment
Mulți oameni găsesc o sumedenie de scuze pentru a nu purta ecusoanele/badge-urile care se oferă de obicei la evenimentele de networking profesionist fiindcă ei consideră că arată stupid, agață hainele sau că deja îi cunosc cu cei din jur și nu mai e necesar să poarte și badge.
Însă, ecusonul cu nume îți poate fi cel mai bun prieten, fiindcă numele este informația personală cel mai ușor de uitat, prin urmare, este mult mai puțin probabil ca cineva să te abordeze dacă ți-a uitat numele. Practic, să porți badge-ul reprezintă un mod de a-ți face publicitate gratis pentru tine și afacerea ta și totodată, te arăți oamenilor o persoană mai prietenoasă și ușor de abordat.
Ce părere ai de aceste sfaturi? Tu tactici folosești pentru a fi ușor de abordat la un eveniment de networking?