Este aproape imposibil să nu fi auzit de Marie Kondo, acest guru al organizării care a devenit o senzație mondială învățând oamenii cum să se debaraseze de toate lucrurile inutile din viața lor și să păstreze doar obiectele care le aduc cu adevărat bucurie.
Cărțile ei, „Magia Ordinii” și „Bucuria Ordinii” s-au vândut în milioane de exemplare în toată lumea, iar lansarea emisiunii pe Netflix, „Tidying up with Marie Kondo” a produs efecte vizibile, cu o creștere a donațiilor cu peste 40% către magazinele de tip Goodwill din SUA.
Este însă acest tip de eliberare de obiectele inutile, de detașare de lucrurile materiale, doar o nouă modă, un moft al milenialilor, sau chiar funcționează, având efecte la un nivel mai profund în viețile noastre?
În primul rând dacă ar trebui să denumim acest stil de viață, cel mai potrivit termen ar fi: minimalism.
Ce presupune minimalismul? Să îndepărtăm din viața noastră tot ceea ce este neesențial și să ne concentrăm doar pe lucrurile cu adevărat importante pentru a ne găsi fericirea, împlinirea și libertatea. Practic, aruncăm obiectele pe care nu le folosim și ne bucurăm de viață prin prisma experiențelor și nu a posesiilor materiale.
Cu mult mai puține lucruri în jurul nostru care să ne acapareze atenția și timpul, ne vom simplifica existența, vom scăpa de tot surplusul material și emoțional (obiecte inutile, cumpărături în exces, sentimente de teamă, vină, stres etc).
Un studiu al Universității Princeton a arătat că atunci când mediul în care trăim este aglomerat, dezordonat, creierul este supus unui efort suplimentar, este forțat la multitasking. Haosul din jur reprezintă o sursă de distragere a atenției, informațiile fiind procesate mai greu decât într-un mediu organizat, aerisit. Studiul a mai arătat că cei care au aruncat lucrurile nefolositoare din casa și biroul lor au fost mai puțin iritabili și distrați, au reușit să se concentreze mai bine și au devenit mai productivi.
Și Academia Americană pentru Medicina Somnului a arătat că cei care dorm într-o cameră aglomerată cu diverse obiecte au dificultăți în luarea deciziilor și în îndeplinirea funcțiilor de execuție.
Care sunt cei mai simpli pași cu care ai putea să începi?
- Fă curățenie în spațiul de lucru măcar o dată pe săptămână. Strânge toate lucrurile aflate pe birou și sortează-le, oprește doar obiectele de care ai nevoie în prezent (laptop, agendă, pix), restul depozitează-le într-un loc potrivit.
- Stabilește-ți prioritățile și elimină elementele care îți distrag atenția. Concentrează-te pe câte un proiect în parte până îl finalizezi. Pentru asta este necesar să înveți să spui „nu” sarcinilor minore care îți pot distrage atenția, cel puțin până îți atingi obiectivul.
- Pune-ți limite: de la cumpărături până la conturile de Instagram pe care le urmărești sau timpul pe care îl folosești în general pe social media.
- Concentrează-te pe lucrurile esențiale. Să deții mai puține lucruri materiale nu înseamnă automat că ești minimalist. Esențial este să prețuiești lucrurile importante din viața ta, să te concentrezi pe experiențe, nu pe obiecte.
În final, îți propun un exercițiu de imaginație: închide ochii și vizualizează-ți biroul sau camera în care petreci cel mai mult timp. Ce simți? Ai o senzație de relaxare și calm sau de iritare, anxietate? În funcție de răspunsul pe care îl obții poate nu ar fi rău să faci o schimbare în jurul tău, care se poate dovedi o metodă eficientă de reducere a stresului și anxietății atât la birou cât și acasă.