Take a break

Îți aduci aminte când te-ai rupt total de muncă ultima dată? Și nu mă refer doar la a-ți lua câteva zile de concediu, ci la o pauză totală în cursul căreia să nu te mai gândești deloc la problemele de la serviciu.

Poate te întrebi cum te-ar ajuta o astfel de perioadă de detașare. Simplu. Poți descoperi o perspectivă nouă pentru a aborda o problemă care ți-a dat bătăi de cap de ceva vreme. Sau poți reveni cu bateriile încărcate și mult mai eficient în rezolvarea sarcinilor de zi cu zi. Se știe că atunci când muncești încontinuu, ajungi în timp, să depui de fapt o „muncă falsă” pentru că oricât de mult ai sta la birou rezultatele se vor lăsa așteptate.

În teorie aceste beneficii sunt ușor de acceptat, dar, în practică, știu cât îți este de greu să pleci într-o vacanță fără să-ți verifici obsesiv emailul sau să adormi duminica noapte fără să te gândești la ce ai de rezolvat ziua următoare la birou.

Pentru a învăța să te detașezi complet de orice gând legat de muncă specialiștii în terapia cognitiv comportamentală recomandă adoptarea unor obiceiuri noi.

Un prim pas important este să te concentrezi pe ce vei face, nu pe ce NU vei face. Obiectivele care încep cu „nu” au tendința de a nu fi atinse din două motive. Unu, deprinzi un obicei nou doar atunci când îndeplinești o acțiune, nu atunci când nu o faci și doi, atunci când îți setezi obiective cu „nu” trebuie să fii tot timpul vigilent cum te comporți, altfel vei ajunge să faci chiar lucrul pe care încerci să-l eviți.

Deci, obiectivul tău nu trebuie să fie să nu lucrezi sau să nu te gândești la muncă, ci trebuie să te concentrezi pe ceea ce vei face în schimb, adică să-ți faci un plan cu activitățile pe care ți le propui: cursuri de dezvoltare personale, antrenamente la sală, poate un nou hobby etc.

Iar când apar gândurile legate de muncă soluția este să-ți ocupi imediat mintea cu ceva, fie că citești, rezolvi integrame sau suni un prieten.

Esențial este să-ți schimbi și mediul din jur pentru a-ți încuraja noul comportament.

Dacă încerci să stabilești o limită între viața personală și serviciu trebuie să eviți tentațiile, de exemplu să-ți închizi telefonul și laptopul după ce termini programul.

Este adevărat că asta îți poate crea anxietate: dacă ratezi un email important, dacă anumite proiecte nu sunt rezolvate cum trebuie în lipsa ta?

Specialiștii susțin însă, că o metodă eficientă de a reduce anxietatea este să te expui chiar la situația de care te temi și să înveți astfel treptat că situația nu este cu adevărat înfricoșătoare.

Dacă te temi că vei omite un email important încearcă pentru o seară să nu-ți verifici mailul și vei descoperi a doua zi dimineață că problemele de rezolvat te așteaptă tot acolo. Apoi, poți face un pas mai departe și să nu-ți deschizi mailul întregul weekend.

Este un exercițiu ușor cu care poți să te antrenezi înainte de concediu și cu siguranță te vei întoarce la muncă cu mai multă energie și idei mai bune.

Lasă un răspuns

Sidebar: