Despre afaceri complexe, prezentări eficiente și Japonia

Insula Okinawa este cea mai mare dintre Insulele omonime și Insulele Ryukyu ale Japoniei. Okinawa este o insulă foarte generoasă. A dat omenirii ceea ce numim azi karate. În 1609 forțele armate japoneze au ocupat insula și i-au obligat pe locuitori să predea toate armele. A fost momentul ca asiaticii din insulă să conceapă o formă de autoapărare cu mâinile goale (kara = gol, te = mâini), chiar dacă nu i-au spus așa de la început. Tot în Okinawa trăiesc cei mai mulți centenari raportat la numărul total de locuitori.
Insula Okinawa este și locul de naștere al unui concept foarte interesant, numit IKIGAI.

IKIGAI

Este o hartă a comorilor care te ajută să îți găsești scopul în viață (Iki = viața, Gai = scop), să îți găsești calea, să afli lucruri minunate despre tine, să le împărtășești cu lumea, iar lumea să spună „mulțumesc!”.

Un lucru foarte important de știut înainte de a începe să îți cauți IKIGAI-ul: necesită multă muncă!

Japonezii spun ca IKIGAI este un verb, pentru că presupune acțiune. Când realizezi ce este scopul tău in viață e important să și acționezi pentru a-l face cunoscut și productiv.

Același lucru se aplică și în business. Până la urmă, dacă ești unul din norocoși, businessul tău este creat în jurul acelui IKIGAI.

CMMNC, IKIGAI-ul tău în business

Transpus în networking, IKIGAI ar putea fi numit CMMNC – cel mai mic numitor comun (LCD = lowest/least common denominator). CMMNC se referă la acel produs, serviciu, beneficiu care te diferențiază pe tine și afacerea ta de competitori.

Dacă faci parte dintr-o rețea de contacte puternică, așa cum este BNI, e posibil să ai oportunitatea de a îți putea prezenta afacerea săptămânal în fața unor oameni de afaceri de la care să primești referințe. Recomandarea mea este să te pregătești pentru asta, ca să ai și rezultate. Iar folosirea acestui cel mai mic numitor comun înseamnsă fii specific. Cu cât ești mai precis în prezentare, cu atât rezultatele vor fi mai mari în termenii referințelor primite, ceea ce înseamnă mai multe posibile contracte, adică afacere în creștere pentru tine.

Cu siguranță afacerea ta este una complexă. Asta înseamnă că o poți reduce la mai multe aspecte de CMMNC.

Să îți dau un exemplu: un florar ar putea să îți spună într-o prezentare complexă foarte multe lucruri despre activitatea lui. De la ce soiuri de flori cultivă, cum le cultivă, ce îngrășăminte folosește, când și cum le plantează și le culege ca să fie momentul optim, până la cum le aranjează, care sunt compatibilitățile intre ele, cui se adresează (poate chiar după tipurile de flori), în ce momente este potrivit să lucreze cu alți furnizori și pentru ce tipuri de evenimente… Dacă mai este și pasionat, cu siguranță ar putea să îți vorbeacă cu orele. Dacă nu cu zilele. Însă, ca să fie eficient, ar lua fiecare astfel de aspect al activității lui și ar face din el subiectul unei singure prezentări. Apoi, data viitoare (căci vorbim de întâlniri săptămânale) ar vorbi despre altul, apoi altul… În timp, ascultătorii înțeleg toate aspectele afacerii lui și, punându-le cap la cap precum piesele unui puzzle, vor avea o imagina completă și foarte clară a ceea ce face floristul.

Unul din membri BNI a ales să pună în practică ideea și, după ce a făcut aceast proces de desfacere a afacerii sale în aspecte de tipul cel mai mic numitor comun, și le-a programat în calendar pe o perioadă de un an. Astfel că în fiecare săptămână, cu una-două zile înainte de întâlnire, primea un reminder de tipul „săptămâna asta subiectul prezentării este:…” și își luă câteva minute să își pregătească discursul despre acel aspect.
După un an în care a folosit această practică afacerea lui a crescut cu 600%. Șase sute la sută!

Cea mai simplă explicație este că prezentându-ți afacerea astfel, pe bucătele mici, dar esențiale, îți educi colegii și pe toți cei care te ascultă cum să te recomande, ce să spună celor interesați ca să evidențieze exact acele aspecte care te fac diferit de competiție.

În BNI scopul acestor prezentări săptămânale este acela de a instrui o echipă de vânzări, nu acela de a semna un contract. Astfel că pe cât de în detaliu poți merge cu explicarea acestor CMMNC, pe atât de mulțumitor va fi succesul.

În viață se pare că avem un singur IKIGAI – inspirația care ne face să oferim lumii ce știm noi mai bine să creăm. Însă în business, iată, avem mai mulți CMMNC pe care, dacă știm să îi arătăm celorlalți eficient, îi avem aliați în dezvoltarea – chiar spectaculoasă – a afacerii.

A, da! Și un lucru foarte important înainte să începi: este mult de muncă! Cu “kara te” (mâinile goale) și IKIGAI, cu siguranță va fi un proces antrenant 🙂
Te las pe tine să ne spui dacă a meritat.

Happy networkingSan!

Lasă un răspuns

Sidebar: