Cei mai buni lideri sunt și comunicatori înnăscuți

La fotbal, la vreme și la comunicare pare să se priceapă toată lumea….Și totuși, e nevoie de puțin mai mult ca să fii un bun comunicator. Dar de ce e atât de important să comunici bine ? Mai ales atunci când ești în rolul de a conduce oameni, abilitatea de a transmite mesaje care să îii inspire și să îi motiveze este esențială.

Astăzi, mai mult ca niciodată, când angajații valoroși au atât de multe opțiuni, liderii au misiunea dificilă, dar esențială, de a-i conecta la obiectivele companiei, de a le comunica viziunea, așteptările și schimbările dorite.

Ce presupune însă comunicarea, lăsând deoparte ceea ce am învățat cu toții la școală?

Pentru a comunica eficient trebuie să-ți cunoști audiența, să descoperi ce o motivează și să-ți transmiți ideile într-o manieră care se adresează emoțiilor și așteptărilor acesteia, dacă îți dorești ca acestea să fie înțelese și puse în practică.

Surprinzător sau nu, un bun comunicator este în primul rând un foarte bun ascultător și un abil observator. Poate citi o persoană, sesizează stările, atitudinea, preocupările celui cu care comunică și își adaptează mesajul în consecință.

A asculta este o abilitate esențială care generează încredere, respect și deschidere din partea celorlalți. Un lider trebuie să pună întrebări pentru a afla ce gândesc și simt cu adevărat oamenii și să fie atent la ceea ce se spune, dar mai ales la ce rămâne nerostit. Cu alte cuvinte trebuie să poată citi printre rânduri.

Cu cât o conversație este mai personală și mai angajantă, cu atât va fi mai eficientă. Există o zicală care spune: “oamenilor nu le pasă cât de multe știi, până nu știu cât de mult îți pasă”.

Autenticitatea este de asemenea foarte importantă. Liderii onești, sinceri, reali, care au o voce proprie și își susțin cuvintele prin acțiunile lor, câștigă încrederea celorlalți.

Un bun comunicator abordează un subiect doar după ce îl stăpânește foarte bine, și doar atunci când știe că poate adăuga valoare prin ceea ce spune.

Mesajul trebuie să fie clar, simplu și concis, bine argumentat, să abordeze direct punctele esențiale ale subiectului de interes. Fiecare cuvânt rostit trebuie să conteze.

Liderii îi ascultă pe cei care au păreri diferite, poziții opuse, nu pentru a le schimba opinia, ci pentru a le înțelege perspectiva. Ei deschid dialogul cu cei care îi confruntă, profitând de situație pentru a învăța și a se dezvolta.

Comunicarea nonverbală este și ea la fel de importantă. Expresia feței, poziția brațelor, postura, contactul vizual, toate aceste elemente pot sublinia sau dimpotrivă submina mesajul transmis.

Ce este esențial să reții? Comunicarea eficientă este 80% ascultat și doar 20% vorbit. Mesajul pe care vrei să-l transmiți nu este despre tine, despre opiniile și poziția ta, este despre a ieși în întâmpinarea nevoile celorlalți, despre a le înțelege preocupările și valorile. Doar atunci comunicarea își va fi atins scopul.

 

Lasă un răspuns

Sidebar: