De ce unii au succes în business și alții eșuează?

Statisticile arată că 20% dintre afacerile mici eșuează în primul an, 30% în cel de-al doilea an, 50% după 5 ani și 70% în cel de-al zecelea an.

Riscul de eșec pare atât de mare încât te poți întreba dacă mai are rost să pornești pe acest drum. Însă, în viață, „dacă nu riști, nu câștigi”.

Ce poți face totuși pentru a-ți crește șansele de a te situa de partea pozitivă a statisticilor? În primul rând să cunoști foarte bine care sunt principalele greșeli pe care trebuie să le eviți.

  • Lipsa unui plan coerent atât pe termen lung (câțiva ani) cât și pe termen scurt (următoarele luni). Planul de afaceri trebuie să includă obiective realiste și ușor de evaluat, termene limită de respectat, rezultatele scontate, dar și posibile probleme și soluții.
  • Lipsa unei diferențieri clare față de concurență. Nu este suficient să vii pe piață cu un produs grozav. Trebuie să propui un set de valori care să-ți arate unicitatea, care să arate cu ce ieși tu în evidență, de ce ești diferit sau mai bun decât competitorii tăi.
  • Ignorarea nevoilor consumatorilor. Pentru a-ți asigura succesul trebuie să iei constant pulsul pieței, să fii la curent cu valorile clienților, cu preferințele lor în continuă schimbare. Ascultă ce spune clientul, citește review-urile negative, află ce îmbunătățiri și-ar dori, cum îi poți preîntâmpina nevoile. Este mult mai ușor să satisfaci o nevoie decât să creezi una și să convingi apoi oamenii să-și cheltuiască banii pe ea.
  • Incapacitatea de a învăța din greșeli. A greși este inevitabil. Problema apare atunci când treci mai departe perseverand în același comportament. Atitudinea corectă este în primul rând să-ți asumi greșeala, să analizezi care sunt factorii/acțiunile/deciziile care au determinat-o și apoi să pui concluziile în practică pentru a evita repetarea ei.
  • Leadership greșit, incapacitatea de a adopta măsurile corecte. Un antreprenor de succes se află într-un proces continuu de dezvoltare a abilităților de lider în toate domeniile esențiale ale unei afacerii (de la management financiar la resurse umane) astfel încât să poată naviga și prin ape tulburi atunci când se confruntă cu diverse probleme neprevăzute.
  • Managementul defectuos, adică incapacitatea de a asculta, lipsa de comunicare și de feedback, lipsa de încredere în propria echipă, lipsa unor standarde și proceduri clare de lucru etc.
  • Refuzul de a delega. Antreprenorii pot fi proprii lor dușmani prin încăpățânarea de a face toate lucrurile ei înșiși. Atitudinea de tipul „nimeni nu poate face asta mai bine decât mine” sau „dacă vrei să iasă ceva bine trebuie să faci cu mâinile tale” poate conduce în timp la epuizare și chiar burnout.
  • Lipsa de capital care conduce și la inabilitatea de atrage investitori și care face practic imposibilă dezvoltarea afacerii și pune în pericol chiar și operațiile de zi cu zi, achitarea facturilor, obținerea unui împrumut etc.
  • Expansiunea înainte de vreme (prea mulți angajați prea devreme, un buget prea mare alocat exclusiv marketingului etc) poate conduce la eșec. O încercare de creștere prea rapidă, fără o perioadă prealabilă de cercetare și planificare, reprezintă un risc care poate determina falimentul întregii afaceri.
  • Parteneri de afaceri nepotriviți, lipsa sau incapacitatea de a menține în echipă angajații potriviți. Este important să investești în echipă pe care o formezi, să faci angajații să simtă că sunt părți importante dintr-un întreg.
  • Factorii macroeconomici (recesiune, inflație, măsuri guvernamentale, calamități naturale etc) care nu pot fi controlați de un antreprenor.

Dacă totuși sorții nu-ți sunt favorabili din prima, nu trebuie să-ți pierzi speranța și curajul de a o lua de la capăt. „Eșecul este doar oportunitatea de a începe din nou într-un mod mai inteligent.” spunea Henry Ford.

 

Lasă un răspuns

Sidebar: