Networking în social media: cât e social și cât poate fi business?

Cu toții ne plângem de timpul pe care îl pierdem parcă împotriva voinței noastre, verificând noutățile postate pe Facebook sau Instagram, dar prea puțin vorbim despre valorificarea potențialului acestor platforme pentru business-ul nostru.

Social media este o parte esențială a oricărei strategii de marketing, dar și un instrument util pentru networking. Însă, în mod paradoxal, de multe ori nu știm să profităm de avantajele pe care ni le oferă.

Social media pare croit pentru networking. Este mediul potrivit pentru conectarea cu persoane noi care îți pot oferi sfaturi, oportunități de afaceri/ angajare sau care te pot prezenta altor oameni interesanți. Însă, la fel ca și în offline, înainte de a cere o favoare, trebuie să ajungi să cunoști aceste persoane, să construiești o relație.

Nu uita că networking-ul este o stradă cu două sensuri. Când iei legătura cu cineva, gândește-te de ce persoana respectivă ar stabili o relație cu tine. Și nu, faptul că tu îți dorești ceva de la ea, nu este în nici un caz un motiv. O idee bună ar fi ca abordarea ta să arate ce ai tu de oferit și nu ce urmărești să obții.

Cum utilizezi rețelele sociale pentru networking?

Majoritatea acceptă pe LinkedIn persoane pe care le cunosc personal sau cu care au colaborat. Ceea ce este exact contrar scopului acestei platforme. Dacă îți dorești să iei legătura cu un prieten nu ai nevoie de o platformă socială, poți da un telefon sau un email.

Nu spune nimeni că trebuie să accepți toate cererile de conectare pe care le primești. Însă, dacă persoana respectivă lucrează în domeniul tău sau aveți o serie de prieteni în comun, poate fi o oportunitate pentru tine.

Pentru mulți este o adevărată provocare să ia legătura cu persoane necunoscute. Pentru a-ți fi mai ușor, poți începe prin a stabili contacte cu cei care se află pe același nivel profesional ca tine sau antreprenori la început de drum. Mulți fac greșeala de a se concentra exclusiv pe conectarea cu persoane cu funcții de conducere, având astfel șanse mult reduse de a primi un răspuns.

Cum îți poți crește șansele de a obține un răspuns?  În primul rând construiește-ți mesajul astfel încât să arăți că te adresezi specific persoanei vizate (ex “am citit în articolul din revista X părerea dumneavoastră referitoare la…”, “vă admir foarte mult pentru munca depusă în cadrul proiectului…”). Dacă demonstrezi că ai făcut înainte un minim efort de cercetare ai șanse mai mari să ieși în evidență.

Este foarte important și cum arată mesajul tău. Nimeni nu are răbdare să citească un mesaj lung de la un necunoscut. Încearcă să te limitezi la un scurt paragraf care să conțină trei idei principale. Tonul utilizat, deși profesional, trebuie să lase să se întrevadă personalitatea ta, o notă personală. Poți face referire la un prieten comun sau la un lucru pe care îl aveți în comun (de exemplu aceeași facultate absolvita etc), interese similare.

Când ajungi în punctul de a cere un sfat sau o mână de ajutor, utilizează doar mesajul direct (nu posta pe Wall-ul de Facebook în văzul tuturor). Poți trimite și un email, dar doar dacă adresa este afișată pe profilul persoanei respective.

Dacă scopul tău este să-ți dezvolți afacerea, nu trebuie să mai utilizezi social media pentru a păstra legătură cu diverse cunoștințe, colegi/ prieteni, ci pentru a te conecta cu persoane pe care nu le cunoști, cu care nu ai mai lucrat, dar care îți împărtășesc interesele și care îți pot deveni colaboratori, parteneri de afaceri sau potențiali clienți.

Important este să abordezi networking-ul în online ca o extensie a modului în care interacționezi cu ceilalți în offline: te conectezi pe baza unui interes comun, apoi construiești încredere și în final ajungi să dezvolți o relație pe termen lung.

 

 

Lasă un răspuns

Sidebar: